Als AOb-lid met een baan in het onderwijs kan je profiteren van de fiscale voordeelregeling vakbondscontributie. Daarmee kun je tussen de 30 en 50 procent van je betaalde vakbondscontributie terugkrijgen.
Wil jij profiteren van deze voordeelregeling? Download het aanvraagformulier via onze website. Dat formulier lever je vóór 1 november in bij je werkgever.
Laat geen geld liggen en profiteer!
Zo krijg je een deel van je lidmaatschapsgeld terug
Je kunt een deel van je betaalde vakbondscontributie terug krijgen dankzij de fiscale voordeelregeling. Volg eenvoudig de onderstaande stappen om te profiteren van dit voordeel.
Stap 1: Download het aanvraagformulier
Ga naar MijnAOb, log in en download het aanvraagformulier voor de fiscale voordeelregeling vakbondscontributie. Heb je inlogproblemen? Stuur dan een mail naar info@aob.nl en vermeld het mailadres waarop je de informatie wil ontvangen. Geef ook je huisnummer, postcode en geboortedatum door. Binnen twee werkdagen ontvang je per mail een nieuw wachtwoord.
Stap 2: Print en onderteken
We hebben het formulier al grotendeels voor je ingevuld, om het je zo makkelijk mogelijk te maken. Controleer de gegevens, vul aan waar nodig en onderteken het.
Stap 3: Lever je aanvraagformulier in bij je werkgever
Lever het ingevulde en ondertekende aanvraagformulier vóór 1 november in bij je werkgever. Het bedrag dat je terugkrijgt zie je straks op je salarisstrook van december. Je krijgt het geld samen met je eindejaarsuitkering uitbetaald.
Tien vragen over de teruggave vakbondscontributie
Vanaf dit jaar sturen we geen formulieren meer per post. Je kunt het formulier vinden in MijnAOb.
Klik hier om bij MijnAOb te komen. Hier kun je je gegevens inzien en aanpassen en heb je toegang tot exclusieve content.
Als je AOb-lid bent (én als wij je mailadres hebben), heb je automatisch een MijnAOb-account gekregen. Ga naar MijnAOb en probeer in te loggen. Wellicht heb je ooit eerder ingelogd, en heeft je browser het wachtwoord nog opgeslagen. Niet gelukt? Vraag dan een nieuw wachtwoord aan.
Hebben wij je mailadres niet? Geen zorgen, dat kun je eenvoudig oplossen! Vul hier je gegevens in om je lidmaatschap te koppelen aan je e-mailadres. Dit helpt ons om je identiteit te verifiëren en ervoor te zorgen dat je de juiste toegang krijgt tot je account. Je ontvangt dan een mail met een tijdelijk wachtwoord, waarmee je kunt inloggen. Daarna kun je een nieuw, eigen wachtwoord opgeven.
De fiscale teruggaaf geldt alleen voor werkende AOb-leden. De teruggaaf wordt namelijk per cao geregeld. Als gepensioneerde of uitkeringsgerechtigde kun je daarom geen gebruik maken van deze regeling.
Van de Belastingdienst mag je alleen in het desbetreffende jaar gebruik maken van deze regeling. Het nasturen van formulieren van voorgaande jaren is daarom niet mogelijk.
Het is niet mogelijk formulieren voor anderen (bijvoorbeeld jouw collega's) te downloaden. Dit heeft te maken met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je kunt jouw collega’s natuurlijk wel vertellen dat ze het formulier kunnen downloaden.
Heb je dit jaar meerdere werkgevers gehad, dan kun je jouw jaaropgave gewoon bij je huidige werkgever inleveren. Je krijgt dan het hele bedrag van die werkgever terug.
Bij één van die werkgevers. Bijvoorbeeld bij de werkgever waar je de meeste uren in dienst bent.
Dat kan soms per school verschillen. Informeer bij je afdeling personeelszaken.
Op het moment dat je het onderwijs verlaat, kun je direct een leeg aanvraagformulier downloaden. Dat kun je dan zelf invullen, en daarna direct inleveren bij je werkgever.