Debug (line 333 of ViewableData.php):
Hamaka\Pages\DossierOverviewPageController created with a failover class of Hamaka\Pages\DossierOverviewPage
Debug (line 333 of ViewableData.php):
Hamaka\Pages\ElementalPageController created with a failover class of Hamaka\Pages\DossierPage
Debug (line 333 of ViewableData.php):
Hamaka\Pages\SearchPageController created with a failover class of SilverStripe\CMS\Model\SiteTree
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of DNADesign\Elemental\Models\ElementContent
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\TextImageElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\ContentWithListElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\VideoElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\TextImageElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of DNADesign\Elemental\Models\ElementContent
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\FaqElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\StoryElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\RelatedListElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\PaidContentStartsHereElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\DownloadsElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
DNADesign\Elemental\Controllers\ElementController created with a failover class of Hamaka\Elements\AgendaElement
Debug (line 333 of ViewableData.php):
SilverStripe\Assets\Storage\DBFile created with a failover class of SilverStripe\Assets\Image
Debug (line 333 of ViewableData.php):
SilverStripe\Assets\Storage\DBFile created with a failover class of SilverStripe\Assets\Image
Debug (line 333 of ViewableData.php):
SilverStripe\Assets\Storage\DBFile created with a failover class of SilverStripe\Assets\Image
Debug (line 333 of ViewableData.php):
SilverStripe\Assets\Storage\DBFile created with a failover class of SilverStripe\Assets\Image
Debug (line 333 of ViewableData.php):
SilverStripe\Assets\Storage\DBFile created with a failover class of SilverStripe\Assets\Image
Debug (line 333 of ViewableData.php):
SilverStripe\Assets\Storage\DBFile created with a failover class of SilverStripe\Assets\Image
Debug (line 333 of ViewableData.php):
Hamaka\Pages\MemberLoginPageController created with a failover class of SilverStripe\CMS\Model\SiteTree
Iedereen geeft les op zijn of haar eigen manier. Als het goed is heb jij voldoende zeggenschap over je werk. Maar soms staat de professionele vrijheid flink onder druk.
Krijg jij te weinig autonomie? Bepalen anderen hoe je les moet geven, welke methode je moet gebruiken en hoe vaak je toetst? Wij leggen uit wat wettelijk is vastgelegd over professionele vrijheid. En hoe jij en je collega’s autonomie kunnen pakken en bewaken.
Er is een veel te grote schil van mensen die in het management zitten en menen dat ze verstand van onderwijs hebben. Ik voel me als werkverschaffing voor deze laag.
Elke leraar in Nederland kan meer zeggenschap krijgen. De AOb helpt daarbij. Op landelijk niveau met het beroepsbeeld. En voor individuele leraren met het professioneel statuut. Doe jij ook mee?
Beroepsbeeld schept ruimte en stelt grenzen
Een duidelijke afbakening van wat het beroep leraar in Nederland is, staat nu eindelijk op papier. Een initiatief van de AOb, geschreven door leraren zelf. Want, zoals één van hen zegt: "Als wij zelf geen goed beeld hebben van wat ons vak inhoudt, dan wordt dat door anderen bepaald". Lees hoe dit beroepsbeeld tot stand kwam en waarom het belangrijk is. En download het beroepsbeeld of een samenvatting ervan.
Professioneel statuut
Via een zogeheten "professioneel statuut" bepalen leraren op hun eigen school wat zij nodig hebben om goed onderwijs te geven. Veel leraren kennen dit statuut niet, terwijl het wettelijk verplicht is voor scholen om er een op te stellen. Dat blijkt uit onderzoek van het Onderwijsblad naar autonomie en het professioneel statuut.
Check onderaan dit dossier hoe jij een professioneel statuut initieert op jouw school!
Als wij zelf geen goed beeld hebben van wat ons vak inhoudt, dan wordt dat door anderen bepaald
De AOb heeft voorbeelden gemaakt voor een professioneel statuut, waar jij direct mee aan de slag kunt op jouw school. En een document waarmee je formeel een lerarenraad opricht. AOb-leden kunnen deze gratis downloaden. Check ook de veelgestelde vragen over het professioneel statuut.
Alles wat je moet weten over het professioneel statuut
In het professioneel statuut staan afspraken over het respecteren van de professionele ruimte van de leraar. Het statuut legt vast dat leraren moeten worden geraadpleegd over zaken die het onderwijs direct raken. Sinds 1 augustus 2018 is het voor elke school in po, vo en mbo verplicht om als leraren samen met de schoolleiding en/of het bestuur een professioneel statuut op te stellen.
Leraren kunnen zelf het beste aangeven wat zij nodig hebben om het werk goed uit te kunnen voeren. Dit komt de kwaliteit van het onderwijs ten goede. Zelf regie nemen en autonomie ervaren, zorgt bovendien voor een lagere werkdruk en meer werkplezier.
In de wet Beroep leraar is vastgelegd dat de leraar verantwoordelijk is voor de vakinhoud, didactiek, pedagogiek en het beoordelen van prestaties van leerlingen. Wat deze zeggenschap in de praktijk betekent, leg je vast in het professioneel statuut. Dat houdt in dat je samen met collega’s en het schoolbestuur afspreekt en opschrijft:
Dat de leraar bepaalt wat de inhoud van de lesstof is, welke middelen daarbij gebruikt worden en hoe de lesstof wordt aangeboden.
Dat een leraar bepaalt wat de pedagogisch-didactische aanpak is en op welke manier deze aanpak wordt toegepast, zoals bij leerlingbegeleiding en het contact met ouders.
Dat leraren bepalen hoe zij hun bekwaamheid onderhouden als onderdeel van het team.
De afspraken in een professioneel statuut moeten wel passen binnen het onderwijskundig beleid van de school.
Soms bestaat het idee dat het professioneel statuut gaat over professionalisering, normen en waarden, cultuur of zelfs teamontwikkeling. En dat leraren hun professionele ruimte zouden ‘moeten verdienen’ of ‘waar maken’. Dit klopt niet!
Het professioneel statuut is juist bedoeld om de professionele ruimte van leraren te borgen. Van het moeten verdienen van die ruimte is geen sprake. Het is een voorwaarde voor het kunnen functioneren van de leraar.
Leraren moeten tijdig betrokken worden bij onderwijskundige beslissingen die direct hun werk raken. Het vastleggen van afspraken over beide onderwerpen, het borgen van de professionele ruimte én leraren tijdig betrekken bij beslissingen, dat is de functie van het professioneel statuut.
Zie het statuut als een kans om het beroep beter en meer autonoom te kunnen uitvoeren. Zodat er niet meer van alles voor je wordt bepaald, maar dat je als leraar zelf de regie in handen krijgt.
Maak een plan van aanpak: wie gaat het proces begeleiden, hoe ziet dat eruit, wat is het doel. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor het instellen van een lerarenberaad. Dat is een vertegenwoordiging van leraren die regelmatig overlegt met het bestuur of de leiding van de school.
Vraag voldoende tijd en ruimte om met collega’s in gesprek te gaan en te bepalen welke afspraken je wilt opnemen.
Betrek zoveel mogelijk collega’s bij het opstellen ervan voor voldoende draagvlak.
Hou het onderwerp op de agenda. Maak afspraken over wanneer het statuut geëvalueerd wordt en bespreek de professionele ruimte en betrokkenheid bij beslissingen jaarlijks, bijvoorbeeld tijdens een studiedag.
Met de Wet Beroep Leraar is het schoolbestuur verplicht om bij het opstellen en uitvoeren van beleid rekening te houden met de basisprincipes van goed leraarschap. Ook is het schoolbestuur verplicht om afspraken met leraren over hun professionele ruimte vast te leggen in een professioneel statuut. Als een schoolbestuur dit niet doet, kun je aan de bel trekken bij de inspectie. Het is de taak van de Onderwijsinspectie om te controleren of scholen een professioneel statuut hebben.
Als schoolleider, bestuurder of rector heb je door het gebruik van een professioneel statuut in de praktijk bij belangrijke besluiten meer draagvlak van je leraren. Alle leraren worden namelijk goed betrokken bij het onderwijskundig beleid op school.
Het bewustzijn van de eigen professionele ruimte bij leraren zorgt voor meer werkplezier binnen het team.
En daarnaast zorgt het vaststellen van duidelijke regels en verantwoordelijkheden voor een gezonde werkrelatie tussen leraren en schoolleiders/rectoren/schoolbesturen. Door het beschermen van de autonomie van het personeel creëer je een positieve werkomgeving.
In het mbo ligt de situatie net iets anders. Daar is in 2009 een professioneel statuut door sociale partners (MBO-raad en vakbonden) op sectorniveau afgesproken. Er worden extra bevoegdheden aan de ondernemingsraad toegekend in dit statuut. Instellingen kunnen zelf een vervolg geven aan dit statuut; maar dit mag niet strijdig zijn met de regelingen in het overkoepelende professioneel statuut. De ondernemingsraad (or) heeft instemmingsrecht op het professioneel statuut dat opgesteld wordt op instellingsniveau.
Anders dan in het po en vo heeft de ondernemingsraad (or) dus wel een formele rol bij afspraken over de professionele ruimte van mbo-docenten (Cao-mbo: 'professionele medewerkers').
De or heeft ook instemmingsrecht bij de regeling werkoverleg (Cao-mbo art. 13.4). Hierin legt een instelling vast hoe docenten worden betrokken bij beleid dat de uitoefening van hun beroep raakt. Ook wordt in deze regeling de zeggenschap van de docenten geregeld, met name over de pedagogisch-didactische aanpak. Met als uitgangspunt dat er een goede afstemming komt tussen de zeggenschap van de docenten en de medezeggenschap van de or.
In de wet staat dat het bevoegd gezag in overleg met leraren het professioneel statuut opstelt. De medezeggenschap heeft geen formele rol bij de totstandkoming van een professioneel statuut.
Uiteraard kan de (p)mr informeren naar de stand van zaken. Op die manier kan de mr bijdragen aan een zorgvuldig proces waarmee betrokkenheid en draagvlak onder de leraren wordt gewaarborgd.
Ook mag de (p)mr vanuit het initiatiefrecht (art. 6 lid 2 Wms) de totstandkoming van het statuut agenderen, en daarmee voorstellen. De school is immers verplicht om een professioneel statuut te hebben.
De (p)mr kan ook een lerarenberaad (zie downloads) suggereren. Met zo'n raad kan de schoolleiding overleggen over de inhoud van het professioneel statuut.
Autonomie staat onder druk
Het Onderwijsblad deed in 2023 journalistiek onderzoek naar autonomie. Wat betekent vrijheid in het werk voor onderwijspersoneel? Ervaren leraren en ondersteuners voldoende autonomie? En hoe komt dat?
Uitkomsten enquête
Tweederde van de enquête-invullers ervaart onvoldoende autonomie. Knellende roosters, dwingende instructiemodellen en micro-managende leidinggevenden worden als oorzaak genoemd. De redactie kreeg ook signalen dat docenten onder druk worden gezet om cijfers op te hogen.
Geef de leraar ruimte en vertrouwen
Vrijheid in je vak is enorm belangrijk voor het werkplezier. Dat stellen deskundigen. Check alle resultaten van dit onderzoek en lees de reacties.